Skal man have en stor flok mennesker transporteret et sted hen, er en bus lige noget for dig. Lige meget hvor du skal hen, og hvor mange der skal transporteres, kan du få et tilbud på den eller de busser, der passer bedst til dig og er bedst til prisen. Hos www.3bustilbud.dk samler de tre tilbud til dig, og du kan derefter vælge det tilbud, du synes er det bedste match til dig. I artiklen nedenfor gives der et par gode råd til, hvad du skal være opmærksom på, og hvad du kan vælge, når du skal leje en bus.

 

Hvilken slags bus ønsker du?

Står du og skal have en hel folkeskoleklasse på lejrtur, skal efterskolen til udlandet, eller skal du have transporteret dine gæster i anledning af dit bryllup, får du brug for en eller flere busser. Før du overhovedet begynder at indsamle tilbud og kigge på diverse busser, bør du først gøre op med dig selv hvilken standard, du vil have, bussen skal være i. Skal det være en lækker bus med læderinteriør og god plads til den enkelte person, skal du have en helt normal bus med plads til mange mennesker, eller drejer det sig om et forholdsvis lille selskab, skal du måske have en minibus. Når du har taget en beslutning, bør du begynde at planlægge hvor mange, der skal med, da det kan gøre busturen billigere per person. Hvis I lige præcis er for mange til at udfylde en minibus og derfor skal have en større bus, kan du sagtens inviterer en masse andre og fylde bussen helt op. Det er nemlig bare bussen, man betaler for og ikke hvor mange, der er med på turen.

 

Sørg for at planlægge busturen nøje

En del af det at leje en bus går på at planlægge turen nøje, da der er nogle regler angående både chaufførernes pauser og specielle dage, hvor det koster ekstra at leje busser. Med mindre man selv har kørekort til en bus eller kender en, der har, skal man først og fremmest sætte sig ind i reglerne om chaufførernes pauser og planlægge turen derefter. For det først må chauffører ikke køre mere end fire timer og 30 minutter af gangen uden en pause. Desuden må en chauffør ikke køre mere end 10 timer på et døgn, og indenfor 24 timer skal chaufføren have mindst 11 sammenhængende timers pause. Hvis busselskabet kan se på ens plan for turen, at man ikke kan overholde disse regler, indsætter de en ekstra chauffør, der selvfølgelig koster mere. Så hvis man gerne vil holde busturen på én chauffør, bør man planlægge turen således, at chaufføren får sine pauser, og at pausestederne er et besøg hver. Eksempelvis er en af de mange grænsebutikker et oplagt sted at holde pause, hvis busturen går til udlandet. Desuden skal man være opmærksom på, at kørsel i weekender, om natten eller i myldretiden kan koste ekstra, så det kan man også planlægge sig ud af, hvis man vil undgå det.