Saab – et tilbageblik på tre vidunderlige biler

Den svenske bilproducent Saab var i mange år ensbetydende med kvalitet og lækkert design, men desværre holdt det ikke i længden. Saab lukkede og siden da er de tilbageværende biler blevet guld værd. Men der er nogle ganske specifikke modeller, der står vores hjerter nær og vi vil tage et lille kig på tre af de bedste modeller fra en svensk bilproducent, der gik bort før sin tid.  

Saab 900 Turbo

Her har vi den. Bilen tænker alle på, når de hører ordene 'Saab' og 'Turbo' i samme sætning. Ganske vist var 99 Turbo Saabs første, det var 900 Turbo, der virkelig gjorde konceptet med den turboladede Saab populært, og som en den vidunderlige bil den var kørte den direkte ind i hjertet på både anmeldere og forbrugere. I bund og grund var det en kraftigt modificeret 99 Turbo, med noget blødere former, hvilket forøgede effekten. Især den 175 hestekræfters 16-ventil model var især en rigtig bandit på vejen. Og hvor hovedkonkurrenten, BMW 325i, tung i bagdelen og tilbøjelig til hjulspin, var 900 Turbo eminent balanceret og tog svingene med lethed. Dette var en af Saabs genistreger og i dag er 900 Turbo, ganske som fortjent, en eftertragtet klassiker.  

Saab 99 Turbo

99 Turbo fra Saab er en legende blandt. Absolut en af de vigtigste biler i firmaets historie. Hvorfor det? Det var den første masseproducerede Saab med turbolader. Dette satte en ny standard i firmaet og næsten alle modeller fra og med 99 Turbo var turboladet, helt indtil firmaet lukkede. I 1979, da 99 Turbo blev frigivet, kunne den prale af 145 hestekræfter, en temmelig signifikant præstation på det tidspunkt, og på trods af en betydelig mængde turbo lag var den en absolut fryd at køre i.  

Saab 9-5 Aero

9-5 Aero var virkelig et af højdepunkterne for Saab. Ligesom den populære Saab 9-3 Viggen var den ikke helt så dynamisk som de BMW og Audi’er de konkurrerede med, men 9-5 Aero var kendt for at give en meget Saab-agtig tolkning af den moderne højtydende sedan. Senere varianter kom med imponerede 260 hestekræfter, hvilket var mere end nok til at drive Aero frem en enorm hastighed. Interiørets værdighed, komfort og kvalitet gjorde 9-5 til et behageligere og mindre overvældende sted at være end sine tyske rivaler. Aero er med andre ord en kraftigt ydende sedan med et venligt og beroligende udseende. Den ville ikke give dig problemer på en landevej, men i nattens mørke, med silende regn og mange kilometers motorvej foran sig, finder man næppe nogen bil, man hellere ville sidde i.