Pas på vintervejrets farlige fælder

Kong vinter er over os, og det er ikke problemfrit. For selvom sneen er så nydelig, så er den ikke vores ven. Især ikke for os bilister, som dagligt bliver generet ad den. Det er næsten en videnskab i sig selv at køre om vinteren, og det er i hvert fald ikke bare nok, at sætte vinterdæk på bilen. Hvis man vil maximere sine chancer for at komme helskindet igennem de fire måneder med sne, sjap, is og glatte veje, så er der mange forholdsregler, der skal overholdes. Og selv om man gør dette, ja, så er der ingen garanti for, at det ikke går galt. Følgende gives der nogle tips til, hvordan man slipper uden om vinteren farlige fælder.  

Dette skal gøres inden du overhovedet begynder at køre

Godt begyndt er halvt fuldført. Sådan lyder en gammel talemåde, der i den grad må siges at være gyldig, når det kommer til vinterkørsel. For når du først er på vejen, så er der ingen vej tilbage. Derfor skal du være sikker på, at alt på bilen er som det skal være, inden du tager af sted. Det kan for eksempel betyde, at du om morgenen, selvom det er svært at komme op, er nødt til at komme ud til din bil i god tid. Det kan nemlig være, at du er nødt til at grave den fri, og eller af-ise ruder, spejle og lygter. Derudover skal du, og det er en lidt større ting, sørge for, at alle dele på bilen er, hvis ikke nye, så i hvert fald fuldt funktionelle. Har du nogle dele på bilen der er rustne, så skal du få dem skiftet. Et rustent udstødningsrør kan eksempelvis, når det udsættes for frost og vejsalt, falde af. Denne her form for forberedelse er naturligvis træls, dyr og tidskrævende, men betydningen af den må ikke undervurderes.  

Når du er på vejen

Selvom du har taget dine foranstaltninger, så er du ikke udelukket fra at køre galt. Du skal selvfølgeligt kombinere det med at køre hensigtsmæssigt. Her gælder det om at køre langsomt, hvis forholdene kræver det. Og det gælder selvfølgeligt også selvom du er sent på den. Det er ikke risikoen værd at nå på arbejde til tiden. Hvis du kører for stærkt, så øger det også risikoen for ulykker yderligere, når de andre bilister kører langsommere end normalt. Herudover, så gælder det logisk nok om at holde stor afstand til de modkørende. Glat føre giver meget lange bremsedistancer. Sørg for, hvis du skal bremse hårdt op, at du aktiverer katastrofelyset så hurtigt som muligt. Bilerne bagved dig skal nemlig også bruge meget vej til at bremse på. Om nødvendigt, hvis du ikke kører i en ny bil, så tag lige og tjek, at dit katastrofeblink virker.  

Når du så alligevel kører galt

Som tidligere nævnt, så er der ingen garanti for, uanset hvor mange foranstaltninger, du har foretaget, at du ikke kører fast eller galt alligevel. Derfor skal du under hele vinteren sørge for, at du i din bil har tæpper, varmt tøj, og eventuelt, hvis du kører lange distancer, en termokande med kaffe eller kakao. Når forholdene er dårlige, så kører folk over hele landet galt konstant. Derfor er der tryk på vejhjælpen, og selvom de har ekstra bemanding på, så kan det nogle gange tage flere timer for dem at nå frem. For at du og dine passagerer ikke skal fryse, så er det derfor vigtigt, at der i bilen altid ligger de førnævnte ting. Derudover gælder det, når man kører fast, at holde hovedet koldt. Og ikke den fysiske forstand, men i den overførte betydning. Det hjælper nemlig næsten aldrig at jogge speederen i bund. Oftest ender man bare med at køre bilen længere ned i sneen. Yderligere skal man, hvis det er meget koldt, ikke bevæge sig ud ad bilen i for lang tid ad gangen. Hvis man ikke kan skubbe bilen fri på få minutter, så er det bedre at ringe til vejhjælpen og vente. God tur!