Den sidste Wartburg nogensinde rullede samlebåndet for over 25 år siden - og direkte ind på et museum. Siden da er denne østtyske bil blevet et samlerobjekt. Find selv ud af hvorfor.
Østtysk ”kvalitet”
De laver dem bare ikke som de plejede. Tilbage i det tidligere Østtyskland var Wartburg et populært alternativ til den uhyre velkendte Trabant. Hvis man vel at mørke var klar på at betale 4.000 østtyske mark ekstra (i alt ca. 18.000 i alt), så kunne gode ”kammerater” få en bil med flere hestekræfter og et lidt mindre kantet design. Wartburg havde også en højere topfart på ca. 120 km/t - "men kun ned ad bakke", som østtyskerne plejede at sige, halvt i spøg, halvt i alvor. Skønhed kan være et spørgsmål om personlig smag, men hestekræfter er det ikke. Wartburg var udstyret med en totaktsmotor, der gav den ”imponerende” 110 hk.
Efter den første Wartburg blev fremstillet på AWE-bilfabrikken i Eisenach i 1955 fulgte yderligere 1,2 millioner enheder. Men efter at Berlinmuren røg sig en tur, gjaldt det også for de østtyske biler. Pludselig stod omkring 6.100 arbejdere i en indtil da uhørt situation: arbejdsløshed.
Niveauet for økonomisk stabilitet i Eisenach, hvor Wartburg blev samlet, er ofte blevet afspejlet i antallet af køretøjer parkeret på siden af vejen. I april 1991 var der gader fyldt med usolgte biler, som man bare ikke kunne slippe af med.
Nyt håb for de tusinder af østtyskere, der var vant til at tilbringe deres arbejdsdage ved samletbåndet i Eisenach, men som nu oplevede arbejdsløshed, kom i februar 1991. Det var da Opel grundlagde en ny bilfabrik til bl.a. Corsa-modellen. Men det var stadig over halvdelen af de tidsligere Wartburg-ansatte, der mistede deres job efter genforeningen.
Wartburg i 2018
Alt i alt blev der fremstiller 1,2 millioner Wartburgs i Eisenach, sammenlignet med omkring 2,8 millioner Trabant, der blev produceret i Zwickau, en anden østtysk motorby. I dag er der kun 7.300 Wartburgs og 33.550 Trabants tilbage, der kan lovligt kan køre t i Tyskland.
De fleste af de gamle biler du ser ud på vejen er i den østtyske delstat Sachsen, hvor omkring 8.000 mennesker stadig suserp rundt i deres små besværlige biler. Men de flotteste, bedst vedligeholdte modeller kan ses ved veteranshows rundt om i landet. Både Wartburg og Trabant har stadig et særligt sted i mange tyskers hjerter.
Nogle Wartburg-ejere ventede 14 år før deres forudbestilte køretøj blev leveret. Med så stor forventning er det ikke underligt, at Østtysklands næstmest populære bil har opnået en sådan kultstatus.