Mangler du information omkring hvordan du får den største fortjeneste på din bil eller vil du bare gerne sikre dig, at du ikke bliver snydt? Der er stor forskel på din bils fortjeneste, hvilket afhænger af hvor du vælger og sælge den henne. En skrothandler bestemmer nemlig selv hvilken fortjeneste han han vil give dig for din gamle bil. Det ligger derfor altid i skrothandlerens hænder og det er derfor også vigtigt ikke altid bare og tage den første og hurtigste tilbud.
De forskellige skrothandlere kan have flere tusinde kroner til forskel i deres tilbud, hvilket kan briste eller bære for dig. Det er her skrotpræmien kommer ind i billedet. Fortjenesten på din bil kommer selvfølgelig an på hvor mange kilometer den har kørt, hvor god stand den er i og om den har nogle gode reservedele som kan videresælges. Dette oplæg vil videregive nogle tips til hvordan du undgår og blive snydt samt et indblik i hvordan du kan få højest mulig fortjeneste på din bil.
Sådan undgår du og blive snydt
At blive snydt er aldrig noget som nogen gerne vil og det er derfor altid et ønske for kunden, at undgå og blive snydt. Fra start, vil det være en rigtig god ide og tage til 3-5 forskellige skrothandlere, da dette ligesom øger din chance for at få den højest mulige fortjeneste på din bil og derved undgå og blive snydt.
Det er derfor vigtigt, at du under ingen omstændigheder kun vælger og opsøge en enkelt skrothandler og vælger og sælge din bil til ham. Hvis du blot ser en enkelt skrothandler, kan du risikere, at blive snydt da du kun har fået én vurdering af din bil. Det er derfor aldrig til at vide om, en anden skrothandler ville have tilbudt mere end den første du så.
Det er derfor som sagt altid vigtigt og se flere skrothandlere, så du derved kan få det bedste tilbud. Det tager selvfølgelig længere tid og opsøge flere og kan også være en del mere bøvlet, men hvis det betyder, at du får et par tusinde kroner mere i lommen, så er den tid vidst lagt godt ud. Du skal dog også have i baghovedet, at skrothandlere typisk vil have skjulte gebyrer som de kan tage en del for når din bil skal skrottes, hvilket også er en god ide og sætte sig ordentlig ind i, inden man vælger og skrotte din bil.
Skrotpræmie
Staten i Danmark har indført det der bliver kaldt en skrotpræmie. Denne såkaldte skrotpræmie ligger på 2.200 danske kroner for alle biler, både benzin og diesel. Du skal dog være opmærksom på, at det ikke altid er den pris du ender med at få af en skrothandler. Det er derfor stadig en god ide, som der også blev nævnt ovenfor, at besøge flere forskellige skrothandlere. Dette vil typisk også give dig en bedre pris end hvad du kan få ved skrotpræmien. Hvis du derimod blot vælger den første skrothandler, kan du hurtigt få mindre for din skrotbil end hvad du kan få ved en skrotpræmie.
Der er selvfølgelig nogle forskellige parametre som er med til at bedømme hvad din bil er værd og hvad du kan få for den. Disse parametre er afgørende, for hvad en skrothandler vil give for din bil. Parametrene er alt fra hvorvidt bilens reservedele kan anvendes eller videresælges, hvordan bilens tilstand ser ud og hvad den aktuelle jernpris er. Hvis din skrotbil er af en nyere model eller har en nyere oprindelsesdato med nogle optimale reservedele, vil du typisk kunne få en rigtig god og meget bedre pris i forhold til skrotpræmiens beløb. Dette kører begge veje, så modsat vil du ofte få en lavere pris hvis din bil er en ældre model med defekt. Det er derfor også vigtigt og sætte sig ind i hvilket stand sin egen bil er i, så man kan justere sine forventninger efter det.
Professionel rådgivning
Hvis du synes at alt det her er en stor mundfuld for dig, så er det altså altid en mulighed og opsøge professionel hjælp. Det kan være svært og finde ud af, hvor man skal starte og hvor man skal slutte i sådan en process. Det kan derfor aldrig skade med lidt rådgivning af én der har styr på sådanne opgaver.