Den mindste AMG i C-klassen er 500.000 kroner billigere end ’the real deal’.
INTRO Er man til præstationer i superbilsklassen og flere kræfter, end man sjældent kan sætte ned i asfalten, så er det svært at komme uden om Mercedes-Benz AMG C63 S. Den leverer 510 hestekræfter og den ondeste V8-lyd, som kun Jaguars F-Type overgår. Når det er sagt, så tilbyder Mercedes-Benz faktisk 90 procent af den oplevelse til en pris, som ligger 500.000 kroner under den heftige C63 AMG-linje. Det ’slagtilbud’ hedder C43 AMG.
Motormæssigt er forskellen V6 biturbo kontra V8 biturbo. C43 AMG leverer 367 hestekræfter mod 476 og 510 i C63 AMG og C63 AMG S. Og ja, 63’erne er hurtigere, men vi taler en forskel fra 4,8 sekunder (0-100 km/t) og til 4,2 og 4,0, når vi altså taler stationcarudgaverne.
Kort sagt kan man sagtens, hvis man ligefrem vil fejre AMG’s 50-års fødselsdag sagtens forsvare intromodellen C43 AMG, nærmest uanset, hvordan man vender og drejer det.
Tilpas tæmmet
Det var en masse tal, nu til den oplevede effekt af de to biler. Hvor C63 AMG S, som Motor-magasinet testede tilbage i 2016, var vild, utæmmet, fuldblods-V8’er og frem for alt et larmende monster, så virker C43 AMG langt mere i balance. Den er lettere, stort set lige så hurtig og kan, hvis man vil, lyde næsten lige så ond. Ud over det er T-Modell, altså stationcar, rimelig praktisk og kan snildt transportere fem vokse - dog uden at imponere voldsomt på bagsædet.
V6-motoren, der får hjælp af to turboer, leverer foruden de 367 hestekræfter ved 5.500 og 6.000 omdrejning/minut også 520 Nm ved 2.000 og 4.200 omdrejninger i minuttet. Det giver virkelig de ryk tilbage i sæderne, som kendetegner biler med muskler. Brændstofforbruget behøver vi ikke tale om - det er ringe, hvilket vil sige maksimalt 11 km/literen ved meget blid kørsel. Tiderne for den slags tal må snart være ved at rinde ud. Økonomien ser da også endnu værre ud for de kraftigere AMG-versioner, så det her er trods alt den mindste slemme.
Ændret taktik
Som Motor-magasinet tidligere har skrevet om, så ændrer AMG en smule i sin strategi og sin motorudvikling i de kommende år. Fra at være nogle få tunede og tørstige V6’ere og V8’ere (eller V12 i S65 AMG), så presser nutiden og fremtiden på for, at også AMG kaster sig over hybridteknologien.
Den kan både booste effekten, men samtidig også levere kørsel på ren el i de perioder, hvor det er mest forsvarligt. En bil som C43 AMG ville virkelig fremtræde mere moden, hvis den kunne kombineres med en elmotor lig den, Daimler har udviklet til sin C350e. Det vil sige en 60 kW-elmotor, som leverer 82 hestekræfter. Mon ikke, den kunne blive både kraftigere og større i kommende AMG-versioner. Det kan man håbe på.
Kort om bilen:
Mercedes-AMG C43 4MATIC T 367 hk ved 5.500-6.000 omdrejninger i minuttet. 520 Nm ved 2.000-4.200 omdrejninger i minuttet. 0-100 km/timen: 4,8 sek. Topfart: 250 km/t (begrænset) Forbrug: 12,3 km/literen. Målt: 10,9 km/literen. Pris, fra: 947.600 kroner. |