Mindste Subaru er lige om hjørnet i en ny udgave. Stadigt en XV at kigge på - men ’18-udgaven står på en ny platform, der er forberedt på både hybrid og el.
SUV-NYT Subaru som koncern er over 100 år gammel, mens den første bil ned navnet Subaru blev lanceret tilbage i 1950’erne. Og det kommende efterår tager japanerne for alvor hul på fremtiden, når salget af en helt ny model starter om kort tid. Den nye Subaru har modelnavnet XV og kan i farten måske "bare" ligne en ny version af den XV, vi kender i dag.
Men det er kun ved det hurtige kig. Subaru XV årgang 2018 er for det første en helt ny bil, dernæst står den på en nykonstrueret platform, der også kan bære kommende nye Subaruer med både el alene og med hybrid-power, altså en kombination af både benzin og el.
Størst på firehjulstræk
Subaru er i øvrigt for kort tid siden kørt op som nummer et på listen over verdens største producenter af firehjulstrukne biler - nu foran Audi og Land Rover. Tyskerne, der ellers om nogle er berømte for biler med træk på alle fire med titlen "quattro." For slet ikke at tale alle firehjulstrækkeres moder, Land Rover. Men nu er den firehjulstrukne magtbalance altså vippet om på den anden side af Jorden.
Siden 1972, da Subaru lancerede mærkets første firehjulstrukne bil, Leone, har japanerne været tilhængere af træk på alle fire. Efter 45 år som forkæmpere for dette system har 99,3 procent af alle producerede Subaruer træk på alle fire hjul. Eneste undtagelse er den baghjulstukne sportsvogn med navnet BRZ. Med en produktion på tæt ved en million biler om året er Subaru den største producent af firehjulstrækkere
Se øvrig
portefølje