Skal
bilen til serviceeftersyn?
Hvis du er ny bilejer, og du skal have bilen til serviceeftersyn første gang, så er der en række ting, der er gode at vide. Eller måske har du haft bil i mange år, og bare altid undret dig over, hvad der egentlig sker ved et serviceeftersyn. Det allerførste, der er godt at huske, er, at et serviceeftersyn og et bilsyn slet ikke er det samme.
Vi starter lige hurtigt med at forklare, hvad et bilsyn er, og så er det indlysende, at det er to helt forskellige ting. Men da det godt kan virke som om, at der foregår lidt af de samme ting, er det logisk nok, at disse to til tider forveksles. Et bilsyn er lovpligtigt, og her testes det, om din bil er sikker, plus om den forurener mere, end det er lovligt i forhold til grænseværdierne. Helt overordnet er bilsynet obligatorisk og serviceeftersynet er frivilligt. Selvom service er frivilligt, er der dog virkelig mange gode grunde til at overholde serviceintervallerne, der er beskrevet i bilens servicebog.
Når du har din bil til serviceeftersyn, så kan mekanikeren spotte, om der er nogle dele, der er tæt på at være slidt, og altså skal skiftes nu eller snart. Dermed forebygges mange problemer, og du har meget mindre risiko for, at bilen pludselig bryder sammen. Det kan i sidste ende spare dig en del penge, da fx en sprunget tandrem kan medføre meget stor skade i motoren, og så er det bedre at skifte den, inden den er helt slidt ned - også selvom det koster lidt penge nu og her.
Er det nu virkelig også nødvendigt med et serviceeftersyn?
Når man står midt i det, så kan det godt virke som om, at et serviceeftersyn koster mange penge, og det kan derfor være temmelig fristende at springe det over eller udskyde det - det er jo sjældent, at man rent faktisk føler, at der er noget i vejen med ens bil, og så kan det virke unødvendigt. Men den besparelse kan så at sige blive meget dyr, da det kan koste mange tusind kroner, hvis din bil pludselig brænder sammen og skader motoren.
Ved et serviceeftersyn tjekker mekanikeren ikke blot, om de essentielle dele i bilen er ved at blive slidt ned. Han skifter også olie og oliefilter, og det smører motoren, så den glider bedre, og derved bruger den mindre benzin, end hvis den skulle køre på gammel, beskidt olie.
Der er naturligvis en del ting, du selv kan tjekke, hvis ikke du vil bruge tiden og pengene på at sende bilen til et serviceeftersyn. Sådan noget som skift af olie og oliefilter, ny kølervæske og sprinklervæske er noget, du godt selv kan klare, hvis du er parat til lidt olie på fingrene. Mange andre af de vigtige tjek kræver dog specialværktøj og -kunnen, og her er det nødvendigt med mekanikeruddannelse.
De fleste nye biler har også mere kompliceret elektronik end ældre biler, og mange målinger og fejlsøgninger sker gennem elektronik. Det er meget vigtigt, at dette gøres korrekt, da det er indstillinger, der påvirker mange elementer i bilen.
Hvad med garantien på bilen?
Umiddelbart bør den vigtigste grund til at sende sin bil til serviceeftersyn være sikkerheden, men derudover så er garantien på bilen ofte kun gyldig, hvis du har overholdt de serviceintervaller, der står beskrevet i servicebogen. Det er selvfølgelig især vigtigt, hvis du har en nyere bil, hvor der stadig er garanti på.
Her er det værd at bemærke, at du ikke behøver at få foretaget serviceeftersyn på et såkaldt “mærkeværksted” - serviceeftersynet kan foretages på alle autoriserede værksteder, og du får stempel i servicebogen, så længe alle punkterne i denne er opfyldt.
Hvordan foregår et bilservice?
Når du tager din bil til et serviceeftersyn, så er det mekanikerens opgave at kontrollere de bevægelige dele i bilen, så du kan være sikker på, at de er i orden og ikke på grænsen til at være slidt ned eller gå i stykker. Så tjekker han efterfølgende de forskellige funktioner i bilen og sikrer, at punkterne i din bils servicebog bliver efterset.
Typisk vil både olieskift og skift af oliefilter, kontrol af bilens andre væsker og forbrugsstoffer, bl.a. Bremsevæske og kølervæske, være inkluderet.
Det kan være en god idé at høre mekanikeren om, hvilke punkter han vil gennemgå, inden han går i gang, og så få en pris på opgaven, så du ikke får en overraskelse, når du kommer og skal hente bilen. Så kan det jo godt være, at han under servicet finder noget, der skal udskiftes eller repareres, hvilket jo kommer oveni, men så vil han som oftest ringe og fortælle dig det, inden han går i gang med en reparation.
Hvor længe skal jeg sætte af til et serviceeftersyn?
I langt de fleste tilfælde kan mekanikeren udføre serviceeftersynet samme dag, som du afleverer bilen på værkstedet. Et serviceeftersyn tager kun 1-3 timer, lidt afhængig af størrelsen på eftersynet.
Som skrevet ovenfor, så kan det jo ske, at mekanikeren finder noget ekstra, der skal laves. Det kan være større og mindre opgaver, som dermed tager kortere eller længere tid. Her er det godt at huske, at du har muligheden for at få bilen retur, uden at ekstraarbejdet bliver lavet, og så selv indsamle tilbud hos forskellige værkstedet på netop dette arbejde - og dermed spare penge.
Hvor tit skal jeg have min bil til et serviceeftersyn?
De specifikke serviceintervaller for netop din bil kan du se i bilens servicebog. Det er meget forskelligt, hvor ofte det anbefales at sende sin bil til serviceeftersyn, og det kan variere helt fra 5.000-50.000 km. Mest almindeligt er det dog mellem 10.000-30.000 km. Hvis nu du ikke kører så meget i din bil, så skal du måske følge et såkaldt årsinterval i stedet, som typisk er hvert eller hvert andet år. Det kommer altså an på, hvad der kommer først - de kørte kilometer eller årsintervallet.
Det kan også være, at du har en ældre bil, og måske ikke længere prioriterer at overholde alle serviceeftersyn, da garantien er udløbet. Derfor kan det dog stadig godt være, at det kan betale sig for dig at få et værksted til at lave et lille service eller et biltjek. Det kan under alle omstændigheder godt betale sig at få tjekket bilen indimellem, så du fanger slidte dele, inden de går helt i stykker og dermed risikerer at ødelægge andre vitale dele i bilen.
Hvad er inkluderet i et serviceeftersyn?
Standardelementer i et serviceeftersyn
Bremsevæske bliver kontrolleret og efterfyldt.
Skift af olie og oliefilter.
Kølervæske bliver kontrolleret og efterfyldt.
Brændstoffilter kontrolleres og skiftes evt.
Dækkene kontrolleres og justeres for dæktryk og dækmønster.
Styretøj og undervogn kontrolleres.
Udstødningssystemet kontrolleres.
Motorens ventiler justeres.
Gearkasseolie skiftes.
Dørhængsler smøres.
Pollenfilter udskiftes og anlæg renses.
Aircondition kontrolleres.
Der testkøres på vej og endelig godkendelse.
På
Autobutler kan du indhente 3 tilbud på serviceeftersyn og derved spare tid og penge.