Corvette C4 – et ægte 80’er ikon

Når man tænker på rigtige lækre biler fra 80’erne så er der forskellige modeller, der automatisk dukker op i tankerne hos os alle. Biler som Ferrari Testerossa, Lamborghini Countach og Porsche 911. Alle var de biler, der blev ikoner for årtiet, og som kunne få enhver knægt til at drømme. Men det var ikke kun her i Europa, at i kunne finde ud af det med biler. Amerikanerne var bestem heller ikke tabt bag en vogn, og bilfabrikanter som Chevrolet have stor succes med deres biler. Især én specifik model dukker op i tankerne, når man snakker om 1980’erne og det er den populære og tidløse Corvette C4. Produceret fra 1984-1996 er C4 en af ​​de mest populære Corvetter. Chevrolet lavede mange C4'er gennem årene, og disse modeller er let genkendelige når man ser dem på vejen. Hvordan ændrede C4 Corvette sig i løbet af de 10+ år den var i produktion? Har den bevaret sin værdi på bilmarkedet? Lad os kigge lidt mærmere på, denne skønne bil.  

Kort om Corvette C4

Chevrolet designede en helt ny Corvette i begyndelsen af ​​1980'erne, men prototyperne der blev produceret indtil 1983 modelåret havde alvorlige kvalitetsproblemer. Dette var med til at forsinke den fjerde generation af Corvette C4 indtil 1984. Ca. 40 prototyper af Corvette C4 blev produceret i 1983, og ingen af dem blev solgt til offentligheden. Trods disse tilbageskridt oplevede 1984 den næststørste produktion i Corvettes historie, med over 51.000 biler produceret. Samlet set udgør Corvette C4 den mest producerede model, næstefter Corvette C3, med ca. 350.000 biler bygget over 12-år. I 1986 kom der en Corvette C4 cabriolet på markedet, hvilket ikke ligefrem gjorde den mindre populær. Dette var den første Corvette cabriolet i 11 år.  

Motorkraften steg i årenes løb

Efterhånden som årene gik, blev Corvette C4 mere og mere kraftig. Standardmotoren i C4 var i 1984 på 203 hk og 230 hk i 1985. I 1992 nåede nogle variationer op på 250 hestekræfter. Fra 1993 til 1996 kom Corvette C4 med den 300 hestekræfters LT1-motor. Visse specialudgaver som Callaway twin-turbomodellerne havde op til 405 hestekræfter.  

Samlerværdi

1984-1988 Corvetter er langt de billigste modeller på markedet. Standardmodeller af Corvette C4 betragtes generelt ikke som samleobjekter, og det er tvivlsomt, om de nogensinde bliver det. Men hvis man lever for 1908’erne og elsker god nostalgi, så er en Corvette C4 stadig en ikonisk og unik bil, der vidner om en anden tid. En ægte klassiker fra et spændende årti.