Da den blev lanceret i Paris Salon i 1974, var Citroen CX en erstatning for den banebrydende og innovative, men på det tidspunkt forældede Citroen DS. Det var en svær forgænger skulle leve op til. DS'en blev fremstillet fra 1955 til 1975, men da den debuterede, havde det været et sådant spring fremad i teknologi og design, at den var næsten urørlig.
Afslutningen på en æra
For mange Citroën-entusiaster er CX den sidste sande Citroën. Det var den sidste bil designet helt internt, da Peugeot ville købe virksomheden kort efter introduktionen.
CX'en havde et af de mest moderne designs, selv om en del var fra tidligere modeller. Først og fremmest motoren, brugen af plast og det hydro-pneumatiske selvnivellerende affjedring, der gav DS sin næsten magiske kørsel. CX arvede også DS "særheder" og tog dem med i en helt ny retning. Så i modsætning til det revolutionære spring fremad som DS’en tog fra Citroen Traction Avant, så var CX noget mere beskeden, men dog med en del nye finurligheder, der gjorde den ganske unik.
En nyskabende bil
Hvor CX virkelig skilte ud og gjorde et sandt spring fremad, var inden for eksteriør og aerodynamisk styling. CX'en benyttede en tværgående motor i modsætning til det gamle layout fra Traction Avant og DS. Dette gav megen værdifuld plads, der normalt ikke ville være tilgængeligt for bilens passagerer, og det betød, at CX var en del kortere end DS, men stadig med en tilsvarende mængde indvendig plads.
Citroen CXs flydende linjer og hale blev testet i en vindtunnel, noget der langsomt blev sat i praksis på det tidspunkt. Baghjulene var igen tildækkede og hjalp med at styre luftstrømmen bagpå. Men i et andet spring fremad benyttede Citroën kanaler under bilen for at lede tilstrækkelig luftstrøm over bremseskiverne for at holde dem afkølet. I dag er dette standard praksis.
Den bageste rude var konkav, og aerodynamikken tillod, at vandet løb af uden brug af en bagrudevisker. CX'en havde en såkaldt Cd på 0,29 (lavt er bedre), hvor typiske amerikanske biler på dette tidspunkt lå i området 0,45-0,50. Faktisk er dens navn "CX" det franske akronym for luftmodstandskoefficienten.
Citroen CXs arv
CX vandt de europæiske biljournalisters ”Årets bil” pris i januar 1975. Da produktionen afsluttedes i 1991, havde Citroën solgt over en million CX'er af forskellige varianter. CX blev løbende udviklet og forbedret hvert år, den var i produktion, og i dag er det stadig en relativt moderne og komfortabel bil. En sand klassiker og for mange den sidste ”ægte” Citroen.