Registreringsafgift er noget, der er på alle køretøjer i Danmark. Det er de fleste danskere, som er klar over at registreringsafgiften findes, men det er ikke alle der ved, hvorfor det er sådan og hvad registreringsafgiften helt præcis indebærer.
Der kan være mange ubesvarede spørgsmål i forbindelse med danske køretøjer og registreringsafgiften, og har du klikket dig herind for at blive klogere på, hvad netop registreringsafgiften går ud på, så kan du læse med videre her.
Hvad er registreringsafgift?
Først og fremmest er det oplagt at give et svar på, hvad registreringsafgift er. Registreringsafgift er noget, som i Danmark skal betales på alle køretøjer. Nogle køretøjer skal der betales en højere registreringsafgift på end andre, men det kan du blive klogere på længere nede, hvordan man ved hvilke køretøjer der har høje eller lave registreringsafgifter.
Siden 1924 har man i Danmark skulle betale registreringsafgift på køretøjer. Tilbage dengang besluttede staten sig for at dét at have et køretøj til rådighed var en luksuriøs gode, som de skulle have betaling for - også selvom det egentlig er dig selv, som ejer bilen, og ikke staten. Det kan være sjovt at tænke på, for inden registreringsafgiften kom til i Danmark, altså før 1924, så var Danmark faktisk blandt de billigste lande i verden at købe et køretøj i.
Hvad betaler man for når man betaler registreringsafgift?
Registreringsafgiften er som sagt et beløb, der skal betales af en enhver type af køretøj, før det har tilladelse til at køre rundt på de danske veje. I Danmark er afgiften baseret på værdi, og det betyder at beløbet på registreringsafgiften afhænger af, hvor meget det bestemte køretøj er værd.
Beløbet på afgiften bliver udregnet og bestemt ud fra den handelsværdi køretøjet bliver vurderet til den dag, hvor køretøjet bliver bedømt. Når man betaler registreringsafgiften, så betaler man altså en procentdel af, hvad køretøjet er vurderet til at være værd på det pågældende tidspunkt.
Danmark har en af de højeste registreringsafgifter i verden
Siden det i 2924 blev besluttet at der skulle være registreringsafgifter på biler i Danmark, så har vores land været blandt de lande i verden, der har den højeste registreringsafgift på køretøjer. Da afgiften var på sit højeste lå beløbet på hele 180 procent af køretøjets værdi, og denne afgift var gældende for de almindelige personbiler, der kørte på hvide nummerplader.
Siden 1924 er afgiften dog blevet både hævet og sænket af flere omgange, og i løbet af de seneste år er afgiften kun blevet sænket. I 2015 blev registreringsafgiften lavet om for biler, der kører med hvide nummerplader, så det gik fra de 180 procent ned til 150 procent. Det er stadig sådan i dag, at registreringsafgiften ligger på de 150 procent.
Hvem vurderer registreringsafgiften?
Når der er tale om registreringsafgift af køretøjer, så er det den danske stat, der skal afregnes med. Det er ikke muligt selv at beregne registreringsafgiften, da den bliver fastsat enten af Motorstyrelsen eller særligt udpegede firmaer, der også kan gå under navnet “selvanmeldere”.
En af fordelene ved at gå til en selvanmelder, fremfor Motorstyrelsen, når man skal have vurderet afgiften på sin bil er at behandlingstiden ofte er kortere. Hos Motorstyrelsen kan det bindende svar på registreringsafgiften godt tage op til tre måneder, mens selvanmeldere oftest har et svar klar den samme dag, hvor bilen bliver vurderet.
Få en idé om hvad registreringsafgiften er på din bil
Som nævnt er det ikke en mulighed at man selv kan få lov til at vurdere registreringsafgiften på ens bil. Dog er der flere ting man kan undersøge på og beregne efter, hvis man ønsker at få en idé om, hvad ens bil er værd.
Det kan man gøre, hvis man bedømmer sin bil ud fra de samme ting, som både Motorstyrelsen og selvanmelderne skal beregne registreringsafgiften efter. Både SKAT og selvanmelderne beregner registreringsafgiften ud fra nedenstående:
- Hvad er køretøjets købspris i udlandet omregnet til danske kroner?
- Prisen for eventuelt ekstraudstyr, der er monteret fra fabrikken eller importøren
- Tilføj en avance på minimum ni procent
- Tilføj moms, der er på 25 procent
Andre ting, der også har betydning for registreringsafgiften på en bil eller et køretøj, er blandt andet hvor lang en distance, der er blevet kørt, samt alderen på det pågældende køretøj.
I Danmark bliver en bil vurderet som ny, hvis den opfylder en af de tre kriterier:
- Bilen er under fire år gammel
- Bilen har kørt længere end 2000 kilometer
- Bilen har slid eller skader, som gør at den ikke kan sælges som ny