Det kan være lidt af en jungle at være bilejer nu til dags, da der er mange reguleringer, afgifter og restriktioner, som man skal være opmærksom på. For at gøre det endu mere komliceret, vil der være forskellige afgifter alt efter hvilken type bil du er - og om den er benzin-, diesel eller eldreven.
Det kan være uoverskueligt at skulle være bilejer i Danmark, men hvis du formår at spørge om hjælp og søge information, vil du kunne stå stærkere, når du skal ud og skaffe din næste bil. Hvis du er nysgerrig på ejerafgiften, så kan du læse med her eller tage et kig forbi www.tjekbil.dk/alt-om-bilen/love-og-regler/boede-og-afgifter/groen-ejerafgift/, hvor du kan læse meget mere om emnet samt andre love og reguleringer på markedet for biler.
Hvad er en ejerafgift
Ejerafgiften kaldes også den grønne afgift, da du i princippet skal betale for, hvor meget brændstofsudledning din bil producerer. Man håber fra regeringens side, at en afgift på meget forurende biler vil kunne få folk til at investere i mere grønne transportløsninger.
Hvis du i Danmark ejer en bil med dansk nummerplade, vil du være nødsaget til at betale en løbende afgift for bilen. For langt de fleste biler, skal du betale ejerafgift. Hvis du køber en bil, der er registreret før 1997, skal du betale vægtafgift, men dette er noget helt andet.
Er din bil altså registreret efter 1997, så skal du i stedet betale grøn ejerafgift. Denne type afgift, skal du betale halvårligt. Hvad du skal betale, vil dog afhænge af nogle forskellige faktorer.
Hvis du yderligere har valgt at købe en dieselbil, så skal du huske at medregne en mindre tillægsafgift. Yderligere kan du risikere, at din dieselbil ikke har et godkendt partikelfilter, hvis dette er tilfældet, skal du af med yderligere 1.000 kr. årligt.
Den grønne afgift kan opdeles i tre forskellige trin af afgifter:
- Energiafgifter
- Transportafgifter
- Miljøafgifter
Stigning i ejerafgiften
Hvis du skal ud og købe en ny bil, så skal du være opmærksom på, at der for nylig er blevet indgået en aftale, som giver dig en stigning i afgiften.
Hvis din bil er indregistreret den 3. oktober 2017 eller senere, så skal du regne med en dyrere ejerafgift. Denne stigning betyder, at din afgift vil stige med 500 kr. årligt i gennemsnit. Man har derudover sideløbende valgt at indføre et ekstra trin.
Man har regnet på de dyreste scenerier af denne stigning. Du vil som ejer af en diesel- eller benzinbil kunne komme til at betale op til 6.000 kr. ekstra om året i ejerafgift.
Det primære formål med at anskaffe den grønne afgift er at gøre det mere favorabelt at gøre elbil dog blive langt de færreste diesel- og bezinbil ejere ruineret af den nye aftale og det er derfor ikke særlig sandsynligt, at disse vil købe en elbil frem for at beholde deres nuværende køretøj. Elbilen vil dog kunne blive attraktiv for nye bilister, da den i gennemsnit vil blive ca. 81.400 kr. billigere at anskaffe sig i 2021 end tidligere.
Hvad bestemmer min ejerafgift?
Din ejerafgift bliver regnet ud fra, hvor mange kilometer din bil kan køre på en liter. Man har her en måle metoden kaldet ECE-normen. Hvis du er i tvivl, så kan du finde oplysninger om din bils ECE på nettet.
Bilens alder kan også have indflydelse på, hvor meget du kommer til at skulle betale i grøn afgift.
Du vil alt andet lige have mulighed for at spare en masse penge i grøn afgift, hvis du vælger en mere miljøvenlig bil. Dette var da også tankerne, som regeringen havde, da de lavede den nye lov i 2018, som skulle sikre en stigning på forurenende biler.
Andre afgifter
Det er desværre ikke helt nemt at være bilejer i det danske land. Hvis du anskaffer dig en bil, så er det altså ikke kun den grønne afgift, som du skal betale. Du vil også opleve en lang række andre afgifter og uventede tillæg. Når du køber en ny bil, så skal du især være opmærksom på, om registreringsafgiften er medregnet i bilens pris - eller om du risikerer at skulle betale denne ved siden af bilens pris.