VW Beetle: Bilen der fortryllede verden
Det lyder måske som en titel på en eventyrlig børnebog, men ikke desto mindre er den klassiske VW Type 1, boblen eller Beetle, som de fleste nok kender den som i sandhed et stykke af verdenshistorien. Kært barn har mange navne, men da Beetlen kom til verden havde den en kæmpe indflydelse på efterkrigstiden. Det kræver måske en lille historietime at forstå, hvorfor det endte sådan. Det hele starter hos Adolf Hitler, der i 1933 ønskede at give folket en bil, som alle havde ressourcer til at købe. Det gav anledning til at hyre en mand ved navn Ferdinand Porsche, der skulle stå for en folkelig bil, som de fleste havde råd til. Kort efter stod han klar med tegningerne på den første VW Beetle, eller Type 1, som den blev kaldt dengang, og sådan opstod de VW-fabrikker, der skulle producerer Hitlers mesterlige idé. Krigens bombarderinger og ødelæggelser havde dog sendt VW-fabrikkerne i ruiner. Da englænderne havde fået tildelt det stykke land som VW-fabrikker lå i, forsøgte man at genetablere produktionen af den finurlige bil, men ingen troede på, at den kunne komme i produktion, da den virkede for underlig og speciel. Men historien ville, at den skøre bil pludselig begyndte at blive uhyre populær, og i løbet af få år blev bilen sat til masseproduktion og den klassiske Beetle blev sprøjtet ud i alle retninger - og sådan gav boblen hjul til hele europa efter krigen.
The Beetle er det nyeste skud på stammen
Her, godt og vel 75 år efter krigen, er bilen stadig ikonisk og populær. Det skyldes, at man fra VW’s side har holdt hævd i at gentænke og fornye den gamle klassiker til nye højder. Med en samlet produktion på 21,5 mio. biler af den første generation af VW Boblen, er der stadig masser af mennesker, der kan huske den klassiske folkevogn. Dermed har bilen opnået en ikon-agtig status, og det er denne position, fabrikken tager udgangspunkt i med relanceringen af den klassiske boble. Det gav i første omgang ‘The New Beetle’, der med dynamiske linjer og et mere rundt design var en nyfortolkning af den gamle bobbel. Den nye udgave af VW Beetle fik en ordentlig overhaling på flere parametre, der både skulle gøre køreoplevelsen og udseendet populært igen. Under motorhjelmen har VW udstyret den ny-gamle klassiker med en to-liters benzinmotor, som også ses i den populære Golf GTI. Det giver omkring 200 hestekræfter og gør bilens ydeevne utrolig i forhold til størrelsen. Efter ‘The New Beetle’ gav VW sig i kast med en optimering af den historiske perle. Det har resulteret i ‘The Beetle’, er endnu engang er blevet opgraderet fra top til tå. Udvendigt er designet blevet mere tro mod den oprindelige form, og under skallen er der kommet teknik, der både giver bilen sportslige køreegenskaber og høj komfort. VW ved udmærket, at man ikke kan sælge en bil på sit image alene.
En verdenskendt bilsensation
Der er ikke noget at sige til, at bilen opnåede status som et verdenskendt stykke historie på fire hjul. Bilen blev et symbol på frihed efter krigen, og mens hippiebevægelsen og beatgenerationen gjorde bilen til et af deres symboler på peace, love and harmony, så blev bilen også et unikt stykke køretøj i hele verdenen. Det har blandt andet affødt en masse kælenavne rundt omkring i den store verden. I Danmark blev ‘boblen’ retvisende for den lille klassiker, mens Holland og Italien bruge ‘billen’ (Kever og Maggiolino) som betegnelse for bilen. I Sverige blev det ’Bubbla’ og helt ovre i Brasilien går den under navnet ‘Fusca’. Uanset navn, model eller variant så er VW Beetle en klassiker, der aldrig går af mode. Du kan med fordel købe en af de nyere varianter og holde liv i historien, for bilen kører godt, yder som den skal og har det unikke udseende med sig.