Porsche 911 Carrera 4S: En bil med klasse
Porsche 911 er måske en af de mest ikoniske sportsvogne nogensinde kreeret. Dens design er ihvertfald tidsløs og kan beskrives som en af bilverdenens klassiskere. 911’eren er og bliver en fantastisk bil - det vil få bilentusiaster kunne modsige. I 2020 kommer endnu en tilføjelse til 911-serien, når ottende generation af bilen står klar, til at blive rullet på gaden. Bilen er den samme - bare meget bedre. For selvom motoren og teknologien i bilen er markant forbedret, så har Porsche 911 bibeholdt sit mytiske ydre. Det tidsløse design og den ikoniske silhouette som 911’eren kommer med er nemlig en del af den historiske profil fra tidligere biler af modellen. Der er i den ottende generation bare kommet flere kræfter til, og mere avanceret teknologi end hidtil. Derudover er kommer ottende generation i fire forskellige varianter, udover standard-modellen; 911 Turbo, Carrera, Carrera S og sidst, men ikke mindst, den firehjulstrukne Carrera 4S. Netop Porsche 911 Carrera 4S er omdrejningspunktet for artiklen her.
Sublim performance med ny motor
Kritikere påstod hårdnakket, at Porsches motorer havde nået deres maksimale potentiale. De tog fejl. I den nye udgave af 911 Carrera 4S beviser man nemlig det modsatte. For både ydelse og effektivitet har endnu engang nået et nyt niveau ved generationsskiftet. I den nye 3,0 liters biturbomotor, hvor seks cylindre er på arbejde finder man nemlig hele 450 hestekræfter. Det giver i alt et maksimalt omdrejningsmoment på 530 Nm. Derudover er bilen en lynhurtig djævel med en topfart på 305 km/t og en acceleration 3,4 for sportsudgaven.
Med Porsches nye PDK-udvidelse gør det bilen til en langt mere effektiv en af slagsen. For med hele otte gear i en gearkasse med dobbeltkobling sørger bilen for at overføre så meget energi til vejen som muligt. Derudover er motoren rykket en smule, hvilket gør håndteringen og styringen af bilen endnu bedre en tidligere.
Carrera 4S kommer med træk på alle fire hjul
Porsche 911 Carrera 4S er en lidt en outsider fra de andre modeller i ottende generation af 911-serien. 4S’eren har nemlig som den eneste, firehjulstræk som standardudstyr. Vælger man at rulle med 911 Carrera 4S, får man ikke bare den ikoniske bil med standard baghjulstræk. En ting, der er unik for 911 Carrera 4S, er det såkaldte “Traction Management”, som er en del af modellen. Det er en kombination af teknologien fra firehjulstræk og en unik stabiliseringsteknologi fra Porsche. Firehjulstrækket sikrer en effektiv fordeling af motorens kræfter, i samarbejde med stabiliseringsteknologien, der også er blevet opgraderet i denne udgave. Det giver en fantastisk køreoplevelse, da 4S-udgaven forbinder hestekræfter og stabilisering på en harmonisk måde.
Andre af Carrera 4S’erens teknologier, der er hver at nævne er blandt andet TV+. Torque Vectoring Plus giver nemlig bilen et bedre vejgreb, der forbedre køreevnen selv ved de højeste hastigheder. Som ekstraudstyr kan der i modellen vælges yderligere forbedringer, der forbedrer vejgreb, håndtering, styring og kontrol. Man kan dermed opgradere, sin Porsche 911 Carrera 4S til ikke blot at være en ikonisk flot sportsvogn. Det kan samtidig lade sig gøre at investere i en vanvittig racermaskine med fantastiske køreegenskaber, der kan klare selv de skarpeste sving med relativ høj fart.
Specifikationer for Porsche 911 Carrera 4S
Denne bil er for de få. Så er det sagt. Med en startpris på 2,4 mio. kr., er det klart, at Porsches firehjulstrukne udgave af deres flagskib, ikke bliver et allemands eje. Dog køber man en bil, der kan det hele, hvis man investerer i den. Den slår langt de fleste biler i acceleration og topfart, men kan også være med når det kommer til håndtering og kontrol. For som nævnt tidligere, så er bilens topfart på 450 hestekræfter, der gør den i stand til at accelerere fra 0-100 på 3,4 sekunder, og smadre derud af med 306 km/t.
- Tophastighed: 306 km/t
- Hestekræfter: 450 hk.
- Acceleration: 0-100 på 3,4 sek med opgradering - (3,7 sek. standard).
- Benzinforbrug: 9,6 km/ltr. gns
- Pris: fra 2,4 mio. kr.