Land Rover Discovery 4: Er stadig den komplette off-road bil


Land Roveren er blevet symbolet på, hvordan en terrængående bil skal kunne præstere og se ud. I 2009 vandt den over 20 internationale priser, og lige siden har Land Rover Discovery 4 været den ubestridte konge over marker, klipper og mudder. Med introduktionen af 2011-modellen af Discovery 4, er der sket en række forbedringer, som sikrer, at den prisbelønnede firhjulstrækker også fremadrettet er det bedste terrængående luksuskøretøj. Det er nemlig den perfekte kombination mellem praktiske køreopgaver og stil. Land Roveren kan klare det meste, samtidig med, at den pryder vejene på fineste vis. Det rå og muskuløse look har fået en lettere opgradering i terrængående egenskaber end forgængeren, og den er til og med også blevet bedre på asfalt. Dog har afgiftsreguleringer og miljøbølgen (u)heldigvis sat en lille stopper for bilproduktionen, og særligt i Danmark kan det være svært at opstøve en Discovery 4. Bilen er både et monster i ydeevne og så har den fået en overhaling på bilens finish. Kombinationen mellem det tidsløse udseende og markedets mest driftsikre off-roader gør bilen til et komplet mesterværk.

Benzinsluger på den fede måde
Det er synd, at biler i denne kaliber er tvunget under betegnelsen “klima-dræbere”, for den nye Land Rover Discovery 4 er et glimrende eksempel på, hvad producenten af de ”store brændstofforslugne off-road’ere” kan præstere i dag. Og så er det måske ikke så slemt som det lyder. En Land Rover Discovery 4 kan køre næsten 11 kilometer på en liter dieselolie. Det er naturligvis en markant nedgang i forhold til de masseproducerede biler som Volkswagen Up og Peugeot 208, men ikke desto mindre er det 30-40 procent mindre end så mange andre mellemklassebiler, der tordner rundt på de danske veje. Der hvor Land Rover har sin force og ikke mindst sit eksistensgrundlag er når det kommer til de mennesker, der på grund af arbejde eller andet, er afhængige af en bil med sådan en ydeevne. Bilen har langt større kabineplads og langt flere funktionelle muligheder end andre mellemklassebiler, der for mange mennesker er en nødvendighed i deres hverdag. 

Faktum er, at Land Rover Discovery 4 er en benzinsluger, men det er på den fede måde. Den måde, hvor man kan være sikker på, at ingen forhindringer er for stor en mundfuld og bilen aldrig svigter dig. Med det unikke Terrain Response system er der blevet udvidet en ny funktionalitet til kørsel i sand og på klipper. Terrain Response gør det muligt, at indstille alle bilens funktioner til det aktuelle underlag og det suppleres af det såkaldte Hill Descent Control system, som hjælper føreren med at køre ned ad stejle skråninger, og som er blevet endnu mere præcist i den nye bil. Det hele er prøvet og det virker bedre end nogensinde.

En designperle med maksimal ydeevne

Discovery 4 er blevet mere afrundet i hjørnerne, hvilket går imod det ellers klassiske skarpe udseende, som forgængeren gjorde sig bemærket med. Men selvom udseendet har fået en lettere overhaling, så er bilens funktionelle egenskaber blevet videreført på bedste vis. Den har f.eks. en dobbelt bagklap, som gør det let at betjene det kolossale bagagerum, hvor pladsen er trang. Bilens interne funktioner er også i top og tæller blandt andet el-justerbare sidespejle med varme, el-sideruder både foran og bagved, fartpilot med fartbegrænser, sædevarme og el-justerbare sæder. Men et uovertruffent design og udseende, så er det køreegenskaberne og motorpræstationen, der kræver den største klapsalve. 

 

 

Land Rover Discovery kører nemlig aldeles fremragende. Den er ingen sportsvogn, men dens store højde taget i betragtning er styrepræcisionen og bilens stabilitet helt i toppen, når den tvinges rundt i skarpe sving eller kuperet terræn. Hurtig motorvejsfart er ikke noget problem, men her skal man nok være opmærksom på, at bilens V6 dieselmotor sluger en god omgang brændstof. Med en moderat speederfod også på de firesporede veje, kan man dog sparer lidt i pungen og samtidig have lidt bedre klimasamvittighed - selvom den i forvejen er meget lille. Den byder på en unik konstruktion, har en tilkørselsvinkel på ikke mindre end 36,2 grader, så man kan give sig i kast med de fleste naturlige forhindringer, og frakørselsvinklen er næsten på samme niveau. Er der vand forud skal du ikke være bekymret. Discovery 4 kan dykke 70 cm ned i vandet, uden at bilens passagerer får våde fødder. Bilen er bare komplet, og dens ydeevne, køreegenskaber og interiør hører til på højeste skuffe. 

 



Tjek bilen før du køber

Undersøg bilen for restgæld

Tjek Bilen



Gratis indrykning af salgsannonce

Indryk din annonce og nå ud til over 400.000 potentielle bilkøbere på bilzonen.dk, bilgalleri.dk, Bilekspressen og tjekbil.dk

Sælg din bil