Fiat Ducato 33: En bil med gode køreegenskaber
Fiat, som er en italiensk bilfabrikant, har sit hovedsæde i Torino. Bilfabrikanten blev grundlagt i 1899, og Fiat har således været med helt fra starten af den moderne bilindustri. “Årets Bil i Danmark” er desuden en titel, som Fiat har fået overrakt adskillige gange; faktisk hele ni gange har Fiat fået overrakt denne titel, og dét betyder, at Fiat er det bilmærke, som har fået dette anerkendte emblem tildelt flest gange. Fiat er således et succesfuldt og anerkendt bilmærke i Danmark, men internationalt viser det sig også, at Fiat er et populært bilmærke. Fiat har nemlig vundet “Car Of The Year” hele ni gange, hvilket er en rekord, som ingen andre bilmærker nærmer sig. Fiat er altså et bilmærke med kvalitetsbevidste og succesfulde produkter og en iderigdom, som vil præge den fremtid, som Fiat går i møde. Fiat er derfor et trygt og sikkert valg, og Fiat Ducato 33 er ingen undtagelse.
Overordnet set er Fiat Ducato en bilserie bestående af varebiler og minibusser, som er blevet bygget siden 1981. Ikke blot varebiler og minibusser er skabt ud fra Fiat Ducato, men også autocampere er blevet produceret med Fiat Ducato som fundament. Dérfor fås Fiat Ducato også som chassis med motor uden karosseri eller med sæder, fører hus og frontpari, som er åbent i toppen og bagpå. Læs teksten her for at skabe et dybere indblik i Fiat Ducato 33.
Udstyr
Fiat Ducato 33 har et righoldigt udstyr, som blandt andet inkluderer et klimaanlæg, lys- og regnsensorer og et bakkamera. Her skal det nævnes, at bakkameraet er særdeles praktisk, da det ikke er muligt at se bagud i bilen, selvom flere anmeldere nævner, at det kunne have været hensigtsmæssigt med en lidt større skærm i kabinen, som jo faktisk er så stor, at der ville være plads til den. Men der skal ikke være nogen tvivl om, at udstyret ér i orden, og dette ses blandt andet også ud fra bilens tågeforlygter og vejbaneassistent. Bemærk hvordan vejbaneassistenten er enormt praktisk og virksom, for selvom Fiat Ducato 33 er særdeles, og forbavsende, stabil i sidevind, er det let, helt ubevidst, at komme til at køre tæt på vejstriberne, og hér kan det være rart at blive “sat på plads” af den indbyggede vejbaneassistent. Det er således en detalje, som giver føreren tryghed. Desuden er navigation også en del af “udstyrspakken”, hvilket sætter prikken over i’et og gør, at man må konkludere, at Fiat Ducato 33 er en bil med udstyret i orden.
Rummeligt varerum og gode køreegenskaber
Varerummet er kolossalt og dermed enormt rummeligt. Er du 1,80 meter høj er det muligt at gå gennem varerummet, og stå oprejst, hvilket synliggør den rummelighed, der præger det varerum, som Fiat Ducato 33 besidder. Varerummet kan desuden aflåses separat, og der er ingen sideruder, hvilket umuliggør, at nysgerrige blikke kan kigge ind. På trods af det kolossale varerum, og dermed bilens store størrelse, er det overraskende, hvor lydløs bilen er. Motoren er lydløs, og bilen kører enormt stabilt og komfortabelt. Lydløsheden og stabiliteten kan forvilde føreren til at tro, at man sagtens kan køre så stærkt i Ducato’en, som føreren finder det behageligt; men dét er en misforståelse. På trods af Fiat Ducato 33s stabilitet, er det vigtigt at gøre opmærksom på dækkenes vejgreb. Disse er nemlig begrænsede, hvilket påvirker nedbremsning og kurvekørsel, hvor man, især hvis man har stort læs på, bør være opmærksom på farten - for der er brug for tid til nedbremsning. Dog er dette en betragtning, som gør sig gældende for alle varebiler, hvor Fiat Ducato 33 i øvrigt ligger i den gode og sikre ende. Det er blot vigtigt at være opmærksom på - særligt grundet Fiat Ducato 33s gode og komfortable køreegenskaber, som kan give føreren lyst til at sætte farten uhensigtsmæssigt højt op.
Trækevne og fartpræstationer
Fiat Ducato 33 gås med en 4-cylindret turbodieselmotor på 2,3 liter. Denne motor har et drejningsmoment på 1800 omdrejninger i minuttet, og den præsterer op til 130 hestekræfter. Denne model har seks manuelle gear, og udvekslingen er således, at den sagtens kan trække de op til 1,3 tons i det 15 kubikmeter store varerum. Det kan her være en udfordring at kombinere denne gode trækevne ved et stort læs med fornuftige fartpræstationer samt en god brændstoføkonomi.