VW Scirocco: Altid et sikkert og originalt valg


At være blandt top 10 over de bedst sælgende biler nogensinde må siges at være en godkendt bedrift, og netop denne bedrift kan det tyske bilmærke, Volkswagen, prale af. For netop Volkswagen, som har sit hovedsæde i Wolfsburg i Tyskland, er det bedst sælgende og originale mærke i Volkswagen Group, som altså er blandt de 10 bedst sælgende biler. Desuden blev Volkswagen Group udnævnt som værende verdens største bilproducent i 2016. Volkswagen er således et solidt, originalt og lækkert mærke, og dette skyldes måske, at Volkswagen også er den bilproducent i verden, som bruger flest penge på forskning og på udvikling. Der er ingen tvivl; du går aldrig galt i byen med en Volkswagen. Dérfor er VW Scirocco, som faktisk har fået sit navn efter en afrikansk ørkenvind, et godt valg til dig, som ønsker et solidt, sikkert og originalt valg.

 

Volkswagen Scirocco blev lanceret i 1974, hvor karrosseriet er produceret af Karmann. Teknisk set er VW Scirocco faktisk identisk med Golf, men meningen med denne Scirocco har været at skabe et mere ungdommeligt og mere sportsligt alternativ til Golf. Den nye Scirocco blev fremvist i marts 2008, i Geneve, og denne bil findes med seks forskellige motorer; 2 TDI-dieselmotorer med commonrail-indsprøjtning og 4 TSI-benzinmotorer med direkte indsprøjtning og trykladning. Denne bils højde er på 1,40 meter, længden er på 4,26 meter og bredden er på 1,81 meter. Ønsker du et større og bredere overblik over Volkswagen Scirocco er det netop dét, som teksten her vil forsøge at give dig.

VW Scirocco I - type 53

VW Scirocco I - type 53 er den første udgave af VW Scirocco, og denne er en 2-dørs hatchback, som er bygget på samme platform som både Jetta og Golf. VW Scirocco I - type 53 blev kaldt en sportscoupé af Volkswagen, hvilket siger noget om det sportslige udtryk, som denne model har. Forvognen er udstyret med negativ styreradius samt McPherson-fjederben, og netop dette udstyr giver bilen et stabilt drev på vejen. Bilens indretning er, som kaldenavnet sportscoupé angiveligt antyder, præget af et sportsligt udtryk. Modellen er således indrettet med et hullet tre-eget sportsrat, ekstrainstrumenter med ur og voltmeter i midterkonsollen, stor omdrejningstæller samt sæder i kunstlæder, der har skotskternet betræk på den midterste del af sæderne, helt læder eller i den samme grundfarve som karrosseriet. Bilen har ingen sikkerhedsseler omme bagi, og modellen betegnes således 2+2. Modellen havde to vinduesviskere de to første modelår, men fra 1976 til modelskiftet i 1982 var det kun muligt at få modellen med én vinduesvisker. Det skal bemærkes, at 1978-modellen fik et facelift, hvilket blandt andet resulterede i sort B-stolpe, plastbeklædte stødfangere samt forblinklys.

Scirocco II – type 53B

Scirocco II – type 53B er den anden udgave af VW Scirocco, og denne udgave udkom i 1982. Denne udgave har samme platform som den tidligere og første model, men den har et nyt og større karrosseri, som desuden er tegnet af Volkswagens egne konstruktører. Ændringen i karrosseriet ses, da det er 16,5 centimeter længere end forgængeren. Modellen har samme effekt som Golf GTI 16V, da den fås med en 1,8 16V-motor med hele 139 hk i Scirocco GTX. Modellen har en topfart på 210 km/t, og den går fra 0 til 100 km/t på blot 8,1 sekunder. Scirocco II blev produceres fra 1981, april, til september 1992.

Scirocco III – type 137

Scirocco III – type 137 er således den tredje og sidste udgave af VW Scirocco. Scirocco III – type 137 er beslægtet med Golf V og VI, da den er baseret på PQ35-platformen. Scirocco III – type 137 blev dog markedsførst som et mere sportsligt alternativ, hvor instrumentbrættet blev hentet fra Eos. Instrumentbrættet deles således ikke med Golf.

Ørkenvind

Volkswagen Scirocco har, som nævnt i tekstens begyndelse, fået sit navn fra en afrikansk ørkenvind. Scirocco udtales Sjiråkko (dog ville det udtales anderledes på normal tysk), og historien omkring navngivningen går helt tilbage til 1974. Allerede hér udmærkede Volkswagen Scirocco sig grundet sit særlige design. På trods af det bemærkelsesværdige design, som Volkswagen Scirocco har, skal det bemærkes, at designet bag rattet i Volkswagen Scirocco ligner en almindelig Volkswagen. Dette er dog intet minus, da Volkswagen jo, som allerede nævnt, er et originalt og solidt mærke, som aldrig slår fejl. Dét at der ikke er de store forandringer bag rattet er tværtimod et signal om tryghed, for en Volkswagen er nu engang en Volkswagen, og dét hverken bør eller skal der laves om på.






Tjek bilen før du køber

Undersøg bilen for restgæld

Tjek Bilen



Gratis indrykning af salgsannonce

Indryk din annonce og nå ud til over 400.000 potentielle bilkøbere på bilzonen.dk, bilgalleri.dk, Bilekspressen og tjekbil.dk

Sælg din bil