Porsche Macan Turbo: En kompakt bil
Porsche Macan Turbo er bilproducentens lidt sjove blanding af en sportsvogn og en SUV. En lillebror til Cayenne. En kompakt bil, der er Porsches seneste skud på stammen i deres serie af biler. Porsche Macanen blev første gang introduceret i 2010, hvor den blev præsenteret som en luksuriøs crossover SUV. Dernæst i 2012, kom navnet Macan i spil og i 2014 blev bilen præsenteret for første gang. Bilen har samme form og format som Audi Q5 og anses af mange som en mindre version af den større Cayenne. Faktisk opererede Porsche med navnet “Cajun”, der angiveligt skulle være en sammentrækning af ordene “Cayenne” og “Junior”. Man valgte dog at gå med navnet Macan, og kunne i 2013 i Los Angeles præsentere den første generation af Porsches nye luksuriøse crossover - Porsche Macan.
Bilen produceres, ligesom Panamera og Cayenne i Leipzig i Tyskland. Den produceres udover standardversionen, også i en Macan S og en Macan Turbo. I denne artikel gåes Macan S igennem i sømmene, og der berettes om, hvad Porsches nye satsning kan.
Sportsvogn eller SUV? Hvad bringer Porsche Macan til bordet?
Et dynamisk helhedsindtryk og en professionelt praktisk sportsvogn. Så kort kan Porsche Macan Turbo beskrives. Ligesom sin storesøster Cayenne, har Macan et naturligt flow i linjeføringen og en æstetisk flot profil. Foran er der ikke den store forskel mellem de to biler, og bag til findes også samme karakteristiske træk. Dog har Porsche Macan Turbo en væsentligt mere kompakt figur, og er derfor en smule mindre en Cayenne. Der er tilmed også blevet plads til en reference til Porsche flagskib 911. Porsche Macan Turbo er nemlig lige så bred over skuldrende ved baghjulene som 911’eren er. Det giver et lidt anderledes indtryk end hos Cayenne og sætter dermed en tyk streg under, at Porsche Macan Turbo ikke er en Cayenne-kopi, men helt sin egen.
Porsche Macan Turbos facon gør den i stand til at blive brugt hele året, og dens anvendelighed er praktisk til alle hverdagens gøremål. Der er ganske enkelt overskud til det hele, når man sætter sig ind i en Porsche Macan Turbo.
Komfort, teknologi og interiør er nøgleord i en Porsche Macan Turbo
Det ville naturligvis ikke være det samme, hvis ikke Porsche havde fyldt Macan Turbo til randen med den absolut bedste teknologi. I en Porsche Macan Turbo kommer nemlig styreassistance, Porsche Connect, Apple Carplay og meget andet, der er med til at højne det indvendige niveau af bilen. Derudover så er komforten i bilen en intensiv oplevelse, der kan mærkes alle steder i kroppen. Det er nemlig ikke kun fart og acceleration, der er bærende kræfter i Porsche Macan Turbo. Det super lækre interiør i bilen gør, at komforten når usete højder og man virkelig føler sig privilegeret, når man sætter sig ind i en Porsche Macan Turbo.
Derudover er det i Macanen også muligt at opgradere bilens udstyr. Blandt andet har Porsche samarbejdsaftaler med BOSE, som kan levere lyden i bilen - helt perfekt, hvis man samtidigt også er lydnørd.
Specifikationer for Porsche Macan Turbo
Porsche Macan Turbo er soleklart seriens hurtige storebror. Det er hidsig turbomotor, der kan nå op til 294 kilometer i timen med sine 400 hestekræfter. Accelerationen er også en force hos Porsche Macan Turbo, der i iøbet af 4,8 sekunder når 100 kilomter i timen fra nul. Benzinforbruget er moderat, og meget standard Porsche på omkring de ni til ti kilometer i gennemsnit. Alle tal hos Porsche Macan Turbo slår de andre i serien. Den er både hurtigere på toppen, har hurtigere acceleration, dermed også flere hestekræfter. Det afspejler sig alt sammen i prisen, da den er en smule dyrere en standardudgaven og Macan S. Dog får man rigtig mange ekstra muskler ved at opgradrere, fra de andre modeller til Porsche Macan Turbo.