MG B er en historisk sportsvogn, der stadig imponerer


I 1962 fik verden et helt nyt bildesign, der aldrig før havde set dagens lys. Det var British Motor Corperation, der stod bag den innovative sportsvogn, der allerede dengang tog verden med storm - det er naturligvis MG B’en. En tosædet sportsvogn, der var først på en helt masse punkter, og den dag i dag er bilen stadig uhyre populære. Med god grund. Bilens æstetik og design er uovertruffent, og følelsen af at køre rundt i et stykke sand motorhistorie er svær at slå. Nærmere bestemt var MG B’en en naturlig afløser for den også populære MCA, der i virkeligheden var første skud på stammen på en luksuriøs sportsvogn med to sæder og fire-cylinders motor. Siden forsøgte MG at forbedre og optimere bilen med en lang række nye modeller op gennem 70’erne, 80’erne og senest i 1995. Det lykkedes aldrig at skabe noget, der var ligeså unikt og gennemarbejdet som MG B, der den dag i dag er den ukronede konge hos MG, og for bilentusiaster er modellen ligeså et must-have. MG B havde i forhold til den forrige model fået et markant bedre styresystem, kørekomfort og ydeevne. Bilen var desuden pioner når det kom til sikkerhed. Den var udstyret med såkaldte ‘crash-zones’, der var designet til at øge sikkerheden inde i bilen for føreren og passageren. 

Roadster eller tourer?

Har du aldrig hørt om disse ord, så forstår vi dig godt. For ordene er mere eller mindre tilkoblet bilmodellen MG. Der har længe været diskussion om, hvilken af de to betegnelser den klassiske MG B hører ind under, og differentiering af de to biltermer er meget vigtig for bilentusiaster. Mange har nemlig skelnet mellem MG B som en tourer eller en roadster. Tourer er betegnelsen forbeholdt biler med en exceptionelt stærk motor egnet til længere stræk såsom Porsche 911 eller Ferrari 458 Italia. Den mest præcise grund til, at MG B’en ikke er en roadster er, at den ikke har indbyggede sideruder med rudehejs. MGA er en roadster, mens MGB er en tourer - så kom det på plads. 

Motorevne og design i topklasse

Bilen har siden dens fødsel i 1962 været udstyret med en af British Motor Corperations B-serie motorer. Den var udstyret med en 1,8 liter motor, 95 hestekræfter og to SU-karburatorer. Motoren var nok til at gøre den lette 885kg tunge bil kvik og sjov at køre i. Den præsterede blandt andet at nå fra 0-100 km/t på 12,1 sekunder, hvilket var ganske imponerende dengang. Topfarten var 175 km/t og dens køreevner egnede sig perfekt til lange ture på motorvejen. I dag kører de fleste MG B’er nogenlunde upåklageligt. Den gennemarbejdede motor og gearkasse gør, at bilen stadig klarer sig flot på de danske veje, og med det unikke design er det altså en komplet sportsvogn fra 60’erne og 70’erne. 

 

Roadsteren er blandt de mest udbredte gamle sportsvogne i Danmark, faktisk kører omkring 2000 pragteksemplarer rundt på danske plader. Hvem ville ikke være en af de heldige, der får den helt rigtige opmærksomhed på vejene. Bilen er tidsløs og en designperle i bilhistorien. Designet hos Pininfarina blev et mesterværk og revolutionerede bilverdenen for evigt med de bløde kurver og det selvbærende karrosseri. Bilens udseende appellerer til alle bilelskere, da det er definitionen på en sportsvogn med James Bond-klasse. Selvom bilen lyder som sendt fra himlen, så er prisen endda overkommelig. Det koster nemlig ikke meget mere end en ganske normal personbil koster. Den eneste undskyldning for ikke at få fat i en MG B er det store bøvl med reservedele. Som alle andre gamle biler er det en kamp og en dyr fornøjelse at skaffe reservedele, når noget går i stykker. Heldigvis ligger MG B i den gode ende i forhold til at skaffe reservedele, da der findes utrolig mange MG-ejere og kyndige fagfolk, der kan hjælpe dig. 



? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 GT

1972 / Manuel / Benzin
Kontakt for pris

MGB GT 1972 Fin lille coupe i god stand og yderst velkørende. Bilen har gennemgået en renovering for en del år siden og femstår stadig fin i lakken og generelt i god stand, motoren blev og udskiftet ved samme lejlighed. Stel nummer: 5H75UC272603 Speedometer viser: 52353 miles Sidst veteran synet i DK: 12.07.2017 Seneste registrerings nummer i DK: DR 74191 Sælges for kunde

84.000 Km


? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 Roadster

1967 / Manuel / Benzin
kr. 89.800

BILLIG MGB Sportsvogn, starter og kører fint, nysynet som veteranbil 12.11.2020, holder syn til 2028 og er på danske nummerplader. Sælges som afhentnings-tilbud.

0 Km


? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 Roadster

1967 / Manuel / Benzin
kr. 179.800

Danmarks flotteste MGB sportsvogn, total restaureret for 12 år siden hvor alt er lavet ned i mindste detalje, bilen kan ikke beskrives men skal opleves. Flot farvekombination kongeblå med lys beige indtræk. Ægte læder indtræk, sort kanvas kaleche, trådhjul, m.m. Bilen leveres nysynet, holder syn til 2028 og er på danske nummerplader. Vil man have en helt perfekt MG sportsvogn, så er den her, prisen er langt under hvad så perfekt en restaurering vil koste.

2.000 Km


? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 95HK Cabr.

1964 / Manuel / Benzin
Kontakt for pris

65.000 Km


? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 Roadster

1966 / Manuel / Benzin
kr. 146.900

Vi åbner for salg af biler fra 18/1, dog kun ved forudgående aftale. MG B 1,8 Roadster årg 1966 i Racing green, købt ved Læborg autohandel. Bilen er totalrenoveret hos Sdr. Hygum Auto. Kørt 29.000 miles. Tonneau og kaleche er i fin stand, Krom trådfælge. Lædersæder, Bilen har fået monteret elektronisk tænding og vindskærm i 2018. Bilen har stået i opvarmet værksted, kører og starter fint. Holder syn til 2022. Der medfølger overtræk og pulverslukker. Sælges for kunde i formidlingssalg.

29.000 Km


? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 Roadster

1969 / Manuel / Benzin
kr. 100.000

Fin og velkørende bil, 2 år til syn, samme ejer de sidste 30 år. Bilen sælges for kunde.

80.000 Km


? ? ? ? ? ? ? ? ? ?

MG B 1,8 GT

1972 / Manuel / Benzin
kr. 99.900

alu., dobbelt karburator, holder syn til 11.juni 2027, Nummerplader kan medfølge ved omregistrering, stofindtræk, 95HK, Bemærk dette er kun et firma køb- som bilen forfindes

38.000 Km


Tjek bilen før du køber

Undersøg bilen for restgæld

Tjek Bilen



Gratis indrykning af salgsannonce

Indryk din annonce og nå ud til over 400.000 potentielle bilkøbere på bilzonen.dk, bilgalleri.dk, Bilekspressen og tjekbil.dk

Sælg din bil